Missa inte att ansöka om bostadstillägg
Vet du om att du som är pensionär kan ha rätt till bostadstillägg? Läs mer här om hur du ansöker hos Pensionsmyndigheten!
Har du rätt till bostadstillägg från Pensionsmyndigheten?
Bostadstillägg är ett tillägg till din allmänna pension som du ansöker om hos Pensionsmyndigheten. Din bostadskostnad, inkomster och eventuella tillgångar avgör om du kan få bostadstillägg. Vid en ansökan om bostadstillägg prövas även rätten till äldreförsörjningsstöd.
Tre steg för att ansöka
1. Förbered dig genom att ta fram alla uppgifter. Du behöver uppge exakta belopp
Du behöver lämna uppgifter om din bostadskostnad, inkomster och tillgångar.
- Hos många hyresvärdar kan man logga in på deras hemsida för att hitta uppgift om sin hyra.
- Uppgifter om tjänstepension eller privat pension hittar du om du loggar in på respektive bolags webbplats.
- Om du behöver uppgifter från banken, till exempel om bolån eller årsbesked, kan du logga in på din bank.
Om du är ansluten till en digital brevlåda så kan din post komma dit, då kan du hitta underlag där.
2. Gör en beräkning innan du ansöker
På pensionsmyndigheten.se/beraknabt kan du testa och göra en beräkning. Ingenting registreras och du kan enkelt testa flera gånger. Du får svar direkt om du bör gå vidare med en ansökan.
3. Gör ansökan
Enklast ansöker du på pensionsmyndigheten.se/ansokbt med en e-legitimation såsom BankID. I webbansökan finns förklarande texter som hjälper dig att fylla i rätt uppgifter.
Du kan även ansöka via blankett som du laddar ner från pensionsmyndigheten.se, hämtar på ett servicekontor eller beställer från Pensionsmyndighetens kundservice.
I bifogade länkar finner ni ansökningsblanketter och hjälp för att fylla i blanketten.
Behöver du hjälp att göra en beräkning eller fylla i en ansökan kan du besöka ett servicekontor eller ringa Pensionsmyndighetens kundservice på telefon 0771-776 776.
Öppet måndag-fredag 08:00-16:00.