Nedläggning av miljöfarlig verksamhet

Om du ska lägga ner din verksamhet ska du informera miljöenheten i god tid innan verksamheten upphör. För vissa verksamheter kan det finnas krav på att en sanerings- eller avvecklingsplan ska godkännas innan avvecklingen.

Du behöver ta ställning till hur du ska ta omhand och rengöra olika process- eller anläggningsdelar. Här är en checklista med några frågeställningar som du bör gå igenom:

  • Hur ska processutrustning (inklusive tömning av bad, hydrauloljor och andra vätskor) tas omhand ?
  • Hur ska ni hantera avfall från verksamheten? Tänk på både icke-farligt och farligt avfall. Exempel på avfall är till exempel processavloppsvatten, slam, använda filter från reningsutrustningar, spillolja, gamla kemikalier, uttjänt utrustning, rivningsavfall.
  • Behöver du spola eller rengöra ledningar eller dagvattensystem.
  • Hur ska du ta omhand kemikalier, farligt avfall och annat avfall?
  • Om oljecistern eller oljeavskiljare finns, hur ska du i ta omhand och rengöra dem?
  • Hur ska utrustning för luftrengöring tas omhand, rengöring av ventilationen?
  • Hur tar du hand om tryckluftssystem och elsystem (exempelvis transformatorer)?
  • Behöver väggar, golv och tak rengöras eller saneras?
  • Ska byggnader eller andra större anläggningsdelar rivas? Tänk på att det kan behövas rivningslov.
  • Finns det risk att marken eller byggnaderna är förorenade? Behövs undersökning och/eller sanering?

För handläggning av anmälningsärenden tar miljöenheten ut en avgift enligt kommunens taxa.

Länka till blankett om nedläggning av miljöfarlig verksamhet